מעלות - מרכז למחוננים

maalotschool.org.il

דף הבית >> קורסים
קורסים          
 
פרוט הקורסים כיתות ג'


המעצב הצעיר
 
יעל גרשמן
 
בקורס זה ננסה לשקף באופן חוויתי את המונח  “ form follows function “ בכדי להבין את הקשר בין צורה לתפקוד.בסדנה נעסוק בעיצוב מספר פרויקטים הבאים מתחום עיצוב המוצר. מטרת השיעור: חשיפת התלמיד לתהליך תכנוני והבאתו ליצירת מוצר מוגמר תוך שימוש בטכניקות וחומרים שונים ומגוונים. השיעור יתבסס על דיון תיאורטי,שיתפתח ויעמיק על פי עניין הקבוצה וממנו ישאב התלמיד רעיונות וילמד לגשת לתכנן ולבצע פרויקט מוגדר אישי על פי אופיו וכישוריו.
 
אנימציה סטופ-מושן
 
אופיר פלדמן
 
בקורס זה ניצור סרטון אנימציה כתתי קצר בטכניקת סטופ-מושן (stop motion). התלמידים יצרו את הדמויות והאלמנטים השונים בפלסטלינה, יכתבו את התסריט ואת הדיאלוגים, יצלמו, יביימו וידובבו את הסרט. ערכו המוסף של הקורס הוא הבנתם של התלמידים את עקרון הסטופ-מושן המאפשר ליצור אשליה של תנועה מרצף של תצלומי סטילס והתנסותם בעבודת צוות תוך כדי עמידה בלוחות זמנים והגעה אל התוצר המוגמר.
 
 
"מי שמביט בי מאחור"

  לירון בן ששון
 
קורס בו דרך עולם התאטרון נכיר ונתגבש לקבוצת אנסמבל. נכיר אחד את השני לעומק דרך כלי המשחק. נלמד על יסודות התאטרון. מהו קונפליקט? מהי שפת הג'יבריש? האם ניתן לנחות בג'ונגל בלי לעזוב את הכיתה? והאם באמת מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני? נתייחס לעולם התוכן הרגשי של הילד המחונן והתמודדותו בחברה ה"רגילה". נפתח את האינטליגנציה הרגשית שהיא בסיס חשוב והכרחי לכל אדם בכלל, ולילד המחונן בפרט.
 
 
 
 
אנתרופולוגיה- "מסע סביב העולם"

טל פוגל
 
מהי אנתרופולוגיה? כיצד עושים אנתרופולוגים את עבודת המחקר שלהם? אנתרופולוגיה היא מדע החוקר אותנו – בני האדם. בקורס נחקור את תרבות האדם. בעזרת תמונות וסרטים, נצא למסע מסביב לעולם – נבקר בלפלנד, הרי ההימלאיה, איים קטנים באוקיאנוס השקט, שבטים באפריקה ועוד... נכיר את האנשים החיים במקומות אלו: בתיהם, בתי הספר של הילדים, כיצד הילדים מבלים בשעות הפנאי, מה הם אוכלים, קרנבלים, חגיגות וטכסים, מסכות, תכשיטים ועוד, נהפוך לאמנים וניצור חפצים לאנשים שנכיר: נארוג שטיחים, נכין קמעות, נפסל בעיסת נייר ועוד... 
 
גלוי ונסתר בטבע

אלון גינצברג
 
בקורס  זה נלמד מהו טבע, מהי סביבה מהו טבע עירוני ועל יחסי אדם וסביבתו. הלימוד יהיה הן בבית הספר והן בחלקת שדה קרובה לאורך השנה. נלמד להתבונן ולהאזין לטבע בשדה, לגלות את החבוי והחמקמק ולהבין תהליכים המתרחשים בקרב בעלי חיים וצומח. כמו כן נעסוק בחוקרי טבע בעולם וגילוייהם. נדון בדילמות הנוגעות לשמירת הטבע וליחסי אדם - סביבה. בשיעורים נבצע בין השאר עבודת חקר ללימוד נושא  לקראת צפייה והאזנה מודרכות בשדה או בסרטי טבע תיעודיים.
 
מדע בצלחת

ריבי גבע

כאשר אנו מכינים במטבח טוסט, ביצת עין או ארוחת גורמה, מתרחשים תהליכים כימיים, פיסיקאליים  או ביולוגים. תהליכים אלו גורמים לשינויים בצבע, במרקם, בטעם ובריח של חומרי המזון. תהליכי בישול ואפיה במטבח הם  ניסוי מדעי שבסופו בודקים את התוצאות: האם זה טעים? האם זה מה שהתכוונו שיצא? נכין את המנה הזאת שוב? נשתמש שוב במתכון זה או נשנה משהו בתהליך ההכנה או בחומרי הגלם?. במעבדת המטבח שלנו, ננתח את המתכון ואת תוצאות הניסויים שלנו. למשל, נבין מדוע מוסיפים מלח בהתחלה או דווקא בסוף, מדוע כדאי לכוון את התנור לטמפרטורה מסוימת. אם נדע מה קרה בסיר או בתנור ואיך כל פעולה שלנו וכל שלב השפיעו על התוצר הסופי נוכל להגיע לצלחת מוצלחת. מדענים במעבדה עובדים לפי 'מתכון' מתוכנן היטב, גם אנחנו נעבוד כמדענים במטבח נלמד על חומרי המזון ותכונותיהם, נלמד לנצל תכונות ייחודיות אלו כדי לקבל צלחת מוצלחת תוך לימוד חוויתי של תהלכי חקר במעבדה.


"חזרו לשימוש"

רעות אסימני

עולם הצעצועים הוא עולם שבו כל אדם, ילד או מבוגר מרגישים בנוח להתנסות ולחוות. לעיתים זה ממקום רגשי לעיתים מיצר של  סקרנות. כל הצעצועים שיוצגו לתלמידים בשיעור בנויים בדרך של הרכבה עצמית, תהליך הלמידה יעשה תוך כדי ניסוי ותהייה של מלאכת ההרכבה. השיעור מתבסס על תחושת החוויה וההתנסות תוך כדי שימוש בחומרים יומיומיים, מתוך שאיפה שהתלמיד יעשה שימוש נוסף בחומרים שבדרך כלל מוצאים את עצמם בפח גם לא במסגרת השיעור בשיעורים הראשונים נלמד על מנגנונים בסיסיים כגון: מנגנון הידית והחוט, מנגנוני תנועה שמבוססים על גלגלים. כל שיעור יוקדש למנגנון ולצעצוע חדש. בתחילת השיעור נתבונן על החומרים מהם עשוי הצעצוע, ונלמד כיצד לבנות אותו בנוסף נלמד על אמנים שמשתמשים במנגנונים האלו בעבודות האמנות שלהם.
 
 
כימיה דרך הביצה

שרון טל מזעקי

בקורס "הכימיה דרך הביצה" הכיתה, כקבוצת מחקר חוקרת את הביצה מנקודת מבטו של הכימאי. בקורס מתוודעים התלמידים לתהליך בו מצטבר ידע חדש בעולם המדע. במהלך הקורס חוקרים התלמידים תהליכים וחומרים הסובבים אותנו ודרכם מכירים מושגי יסוד ועקרונות בכימיה. בקורס נלמד מהו חקר מדעי תוך כדי העלאת השערות, שאילת שאלות, איסוף נתונים, תכנון ניסויים, עריכתם והסקת מסקנות. הקורס פותח על פי גישת המיזוג, כאשר דרך עיסוק בנושא הביצה לומדים התלמידים מושגים מתחום המדע ועוסקים במיומנויות חשיבה האופייניות לתחום המדע.
 
 פרוט הקורסים כיתות ד'
 
גלגולו של רעיון- סדנת עיצוב
 
יעל גרשמן
 
במסגרת הסדנה נעסוק בפרויקטים מתחומי העיצוב : עיצוב פנים, עיצוב המוצר, עיצוב גראפי ועוד. החוט המקשר בין כל התחומים הן מקורות ההשראה של מעצב, מהיכן דולה המעצב את מקורות השראתו? אילו תכנים יוצקת ההשראה בעיצוב? התלמיד ייחשף לתהליך תכנוני משלב הרעיון ועד לשלב הביצוע-המוצר המוגמר  תוך מתן דגש על פרשנות ויזואלית וחשיבה יצירתית. ננסה  למקד את תשומת ליבו של התלמיד לפרטים הקטנים, לתיכנון, לאסתטיקה, במטרה לאפשר לו להגדיר "ארגז כלים" אישי. נעורר אותו לחוות דעה ולפתח ראיה ביקורתית על המרחבים והחפצים בהם הוא נע. נפתח צוהר לעולם העיצוב ונזמן את התלמיד למסע התבוננות מעמיק בסביבתו הקרובה והרחוקה. בסדנה נשים דגש על למידה אישית, עצמאית, הכוללת  הובלת תהליך שלב אחרי שלב.

 
על הבמה

אלון אופנהיים
 
במהלך השיעורים התלמידים יוכלו לרכוש מיומנויות וכלים לבטא את עולמם הפנימי באמצעות: אימפרוביזציות ,תרגילים קבוצתיים, הקשבה, פוקוס, תפיסה מרחבית , עבודה עם קול ,תנועה וטקסט, ביטוי פיזי,התבטאות מילולית, עבודה בתוך סיטואציה ומצבים דרמטיים וקומיים שמעוררים ומפתחים את האינטליגנציה הרגשית. בשיעורים נשתחרר מצנזורה עצמית ונהנה מהחוויה של עמידה על במה ללא שיפוט עצמי ותוך כדי כך, נגלה את היופי שטמון בכל אחד ואחת מאיתנו.
 
 
  
תנועות  ותנו אות

נטע ליפשיץ
 
 
סדנה בתנועה, העוסקת בלימוד חקר בצורה יצירתית וייחודית דרך  תנועה וסימנים מוסכמים לקריאה, כתיבה וביצוע תנועות. בקורס ניחשף למושגים מתוך כתב-תנועה אשכול-וכמן, זו שפה תנועתית (כמו תווים למוסיקה) המאפשרת התבוננות (מהמילה בינה) אחרת על תנועה בכללותה. נאתגר את הגוף והמוח שלנו בקטעי תנועה שניצור ונשכלל  את  שליטנו  הגופנית.שיטת אימון זו תפתח אצלנו  קואורדינציה וחלוקת קשב.תעודד יצירתיות, התבוננות באחר ועבודת-צוות. בחלקו השני של הקורס נעבור לחידות אלגוריתמיות  מקוריות, נלמד "איך חיד נולד?" ונלמד את תורת שאילת שאלות.
 
 
מאיפה בא האוכל ?
 
אייל ברקן
 
מאיפה בא האוכל שאנו קונים בסופר? איך מגדלים ירקות על ללא אדמה כלל? איך קשורה מוליכות חשמלית לגידול הידרופוני? על שאלות אלו ועוד רבות נענה בקורס ייחודי זה המשלב מצגות מרתקות עם למידה פעילה, הקמה ותפעול גינה הידרופונית בטכנולוגיות מתקדמות ועריכת ניסוי מדעי גדול לאורך כל הסמסטר, שבסופו נכין סלט משובח שגדל כולו במרכז "מעלות".
 
 
המשפט אינו רק מילים
 
דלית רוזנצוויג שגב - עורכת דין ומגשרת 
 
המשפט אינו רק מלים, הוא הרבה מעבר לכך ונוגע בכל תחומי חיינו, בכל גיל. נלמד "שפה חדשה -  השפה המשפטית": נשים דגש על החלק המעשי,  נלמד מושגים מקצועיים, נעשה הכרות עם חוקים, תקנות ופסקי דין חשובים, נצפה בסרטים, נעבוד על משחק תפקידים, נלמד שלכל מילה יש משמעות, נכיר משפטים חשובים ומשמעותיים  - עבר והווה, בישראל ובעולם, ובסוף המסע הזה – "נדבר" כולנו, "משפטית" שוטפת.
 
 
 
צילום
 
אבי צרפתי
 
תכנית הקורס כוללת בתוכה לימודים עיוניים ומעשיים. תרגולים, ביקורת עבודות ויציאה לצילומים. נכיר את הצילום מתחילת ימיו לפני 200 שנה ועד המהפך הדיגיטלי של ימינו. נלמד את עקרונות הצילום הבסיסים,  ונכיר את כל הכלים של הצלם בשביל לייצור צילומים  עם ענין. נתנסה  בצילום לסוגיו,  הכולל תרגילים מובנים וכן צילום חופשי. נעשיר את השיעור עם דוגמאות מן העבר,  ונלמד מתוך אותם צילומים את הכוח שלנו כצלמים להעברת מסר.. ולסיכום,  נצא לצלם, להתנסות, לייצור ולחוות את הצילום משני  ציידי המצלמה, ונלמד שלכל אחד מאיתנו יש את המבט שלו  ונבין שזה כל היופי…
 
 
מגלים עולם

אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר עולמות שאינם מוכרים לנו. נלמד על תרבויות ועמים, נכיר חבלי ארץ מרוחקים ונלמד על תגליות מרתקות של האדם בעולמו לאורך שנות קיום המין האנושי. נלמד לבחון דברים ללא אנכרוניזם ומתוך שיפוט ניטרלי. נכיר ונבין מדוע תרבויות שונות פיתחו מנהגים שונים או דומים ומה המשותף לנו כבני אנוש.  לעיתים נחווה ונכיר את הנושא הנלמד גם תוך פעילות ייחודית או יצירה שיביעו בצורה בלתי אמצעית חלק מנושאי השיעור ויאפשרו לתלמידים להרגיש ולהכיר מקרוב את מושאי הפעילות. הקורס משלב נושאים גיאוגרפיים, היסטוריים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים ויעשיר התלמידים בעולמות שחלקם קיימים וחלקם נכחדו מעולמנו, ובשיעור נחייה אותם מחדש.
 
 
מגלים קולנוע
 
אופיר פלדמן
 
בקורס זה נתנסה בעבודה לפני ומאחורי המצלמה ונכיר את מושגי היסוד של העשייה הקולנועית. התלמידים יביימו, ישחקו ויצלמו סרטונים קצרים בדגש על ההיבט החוויתי ועל עבודת הצוות.
 
 
מדע בצלחת

ריבי גבע
 
כאשר אנו מכינים במטבח טוסט, ביצת עין או ארוחת גורמה, מתרחשים תהליכים כימיים, פיסיקאליים  או ביולוגים. תהליכים אלו גורמים לשינויים בצבע, במרקם, בטעם ובריח של חומרי המזון. תהליכי בישול ואפיה במטבח הם  ניסוי מדעי שבסופו בודקים את התוצאות: האם זה טעים? האם זה מה שהתכוונו שיצא? נכין את המנה הזאת שוב? נשתמש שוב במתכון זה או נשנה משהו בתהליך ההכנה או בחומרי הגלם?. במעבדת המטבח שלנו, ננתח את המתכון ואת תוצאות הניסויים שלנו. למשל, נבין מדוע מוסיפים מלח בהתחלה או דווקא בסוף, מדוע כדאי לכוון את התנור לטמפרטורה מסוימת. אם נדע מה קרה בסיר או בתנור ואיך כל פעולה שלנו וכל שלב השפיעו על התוצר הסופי נוכל להגיע לצלחת מוצלחת. מדענים במעבדה עובדים לפי 'מתכון' מתוכנן היטב, גם אנחנו נעבוד כמדענים במטבח נלמד על חומרי המזון ותכונותיהם, נלמד לנצל תכונות ייחודיות אלו כדי לקבל צלחת מוצלחת תוך לימוד חוויתי של תהלכי חקר במעבדה.
 
 
פרוט הקורסים כיתות ה'

סטארט אפ

רפאל ינובסקי

הפרויקט מזמן לתלמידים הכרות עם עולם ההמצאות, עולם שאצל רבים נשלט בעיקר על ידי הדמיון. במהלך הקורס נשתדל להפוך את הדמיון למציאות, נלמד על ממציאי העבר ונלך בעקבותם, נלמד את הדרך לפתח המצאה משלנו אם זה מוצר או משחק מחשב או  אפילו אפליקציה, נגלה שזה קל יותר משחשבנו. בקיצור, ננסה להפוך לממציאים שמשתמשים בדמיון  ומממשים את הרעיונות שלהם הלכה למעשה.
 
אנימציה ממוחשבת

עדו גולן
 
בקורס זה נתמקד בפיתוח החשיבה היצירתית בשילוב כלים מאתגרים בטכנולוגיה העכשווית בסביבת הWEB , התלמידים יכנסו לעולם הגרפי המודרני מבוסס האיור והתמונה, הזמן והצליל, המעביר מסרים ותחושות והמאפשר לחלום ולהגשים משאלות…  הלמידה בקורס הנה בדרך חוויתית, מהלך העבודה הנו בסביבה מתוקשבת בה ניצור סרטונים ועוד הפתעות...התלמידים יתנסו בשיתופי פעולה ובעבודת צוות תוך לווי הצוות המקצועי.
 
הסודות שבתוך התפוז – משחקי אסטרטגיה

אורי מלצר
 
בקורס זה נלמד על תהליכי קבלת החלטות המבוססים על חישוב לטווח ארוך והבנה בעקרונות האסטרטגיה. נכיר משחקי אסטרטגיה חדשים ועתיקים שפותחו בישראל, ארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק, ונבחן את אתגרי החשיבה השונים שהם מציבים בפנינו. במהלך הקורס נעזר בדוגמאות מן ההיסטוריה של מנהיגים כגון:  נפוליון, חניבעל, נלסון וסון טסו, ונלמד מניסיונם וחוכמתם באמנות האסטרטגיה.
 
 
 
כימיה דרך הביצה

שרון טל מזעקי

בקורס "הכימיה דרך הביצה" הכיתה, כקבוצת מחקר חוקרת את הביצה מנקודת מבטו של הכימאי. בקורס מתוודעים התלמידים לתהליך בו מצטבר ידע חדש בעולם המדע. במהלך הקורס חוקרים התלמידים תהליכים וחומרים הסובבים אותנו ודרכם מכירים מושגי יסוד ועקרונות בכימיה. בקורס נלמד מהו חקר מדעי תוך כדי העלאת השערות, שאילת שאלות, איסוף נתונים, תכנון ניסויים, עריכתם והסקת מסקנות. הקורס פותח על פי גישת המיזוג, כאשר דרך עיסוק בנושא הביצה לומדים התלמידים מושגים מתחום המדע ועוסקים במיומנויות חשיבה האופייניות לתחום המדע.
 
סדנת מדע והמצאות
 
 אלי בן גד
 
בסדנה נעסוק באירועים מדעיים וחידושים טכנולוגיים מעניינים שקורים סביבנו, ובבסיס המדעי שלהן, וגם נפעיל את "חוש" הממציא שלנו בתחום המוכר והמשעשע של משחקים ומשחקי לוח בעיקר . נתחיל בפיתוח חידושים שנציע במשחק קיים- נעלה רעיונות בסיעור מוחות, נערוך, נמיין, נתמקד ונבנה דגמים. נמשיך בפיתוח רעיונות למשחקים מקוריים משלב החשיבה ועד לבניית התוצרים ונלמד על שלבי היזמות שעובר הממציא עם המצאתו.
 
 
מוסיקה בעידן ההיי טק
 
 ניר צפתי
 
מי שמע על הפסנתר האוטומטי? האם ניתן לכבות שריפה באמצעות הקול? באיזו שפת סתרים משתמשים בסאונד? , במהלך הקורס נחקור את הקשר שבין המוזיקה והמדע בעידן ההייטק. נכיר שימושים והקשרים שונים של הקול בחיינו בתחומי הרפואה, הבטחון, התקשורת וכמובן המוזיקה. נכיר את הסינטיסייזר וכלי נגינה מודרניים אחרים ונלמד על תהודה. נגלה כיצד הפכו חידושים טכנולוגיים שונים כמו המציאות המדומה ואפליקציות שונות לחלק בלתי נפרד מעולם המוסיקה ככלי עזר למוזיקאים וככלי המשרת את האומנות.
הקורס משלב ניסויים מרתקים ובניית דגמים, חידון שבועי ועבודה קבוצתית.
 
במבט היסטורי
 
אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר אירועים היסטוריים ודמויות נבחרות שהשפיעו בדרכם על סביבתם ולעיתים על העולם. נעסוק הן בארץ ישראל והן בעולם הרחב ונבחון הזיקה והקשר בין מאורעות בעולם לבין ארץ ישראל והיהודים. במהלך הלימוד נבחן נושא ממיגוון זוויות– היסטורית, גיאוגרפית, ספרותית אדריכלית מוזיקלית ועוד. נלמד לחקור נושא מאוסף מקורות ולהעריך אמינותם, ונשתמש במספר דרכים להעמקה ומעורבות בשיעורים כגון כתבי חידה, משפט ציבורי, משחקי תפקידים, שיח מליאה, צפייה בסרטים ועוד.
 
בקצב הכימיה

ד"ר רחלי הבדלה

הכימיה עוסקת בהרכב החומר ובתגובות בין חומרים. בקורס זה נכיר את החלקיקים הקטנים המרכיבים את העולם סביבנו, ונחקור כיצד הם באים לידי ביטוי במצבי הצבירה השונים ואיך נראה החומר "מבפנים" בכל אחד מהמצבים הללו. נתבונן על תגובות כימיות דרך העיניים של הפיזיקה- נבחן את הקצב ואת האנרגיה של תגובות וכיצד הם משפיעים ומושפעים מסוג התגובה והתנאים בה היא מתרחשת. נתמקד בתנועה שבתוך החומר, ונבדוק כיצד היא משפיעה על הקצב של תגובות כימיות שונות. נכיר את מושג האנרגיה בהקשר הכימי שלו, וננסה להבין מדוע תגובות מסוימות מתרחשות באופן ספונטני, אחרות- עם חימום או "עזרה" אחרת, ואילו תגובות למעשה לא מתרחשות כלל. לסיום נכיר את היישומים המעשיים של הנושא וכיצד זה משמש אותנו באופן יומיומי.
 
"בונים מדע"
 
נמרוד שגב
 
במהלך הקורס נלמד על תופעות ורעיונות שנמצאות בשורשי החשיבה והעשייה המדעית. באמצעות פעילויות וניסויים ננתח תופעות בסיסיות שנובעות מתנועה של רוח, תגובה לאש, מצבי צבירה של חומר, מעבר של אור והשתקפויות של מראות, הוצאת חשמל מחומר והדמיה ויזואלית של גלים. את התופעות נבחן באמצעות בניה עצמית של מודלים והקמת ניסויים שדרכם ניתן להבין את הרעיונות שעומדות בשורש התופעות.
 
פיזיקה

דורון פישביין
 
"הצצה נבונה" אל "מאחורי הקלעים" של הטבע. עולמנו הפיסיקלי על רבדיו המסתוריים והמרתקים יתגלו לעינינו על מורכבותם ויופים. נעסוק בלימוד עקרונות פיסיקליים המצויים בליבו של היקום והיכרות מתמדת עם היישומים הטכנולוגיים המהווים תוצר ישיר של המחקר המדעי האחראי לחשיפתם. כל הפעילויות תכללנה לימוד חוויתי, ניסויים מרתקים ובניית דגמים ומוצרים הממחישים את הנלמד בשיעור.
התכנים בהם נעסוק: מצבי צבירה וכימיה פיסיקלית, יסודות במכניקה – מרכז מסה , שיווי משקל , צפיפות , תנועה מעגלית, תנע זוויתי, הכוחות המניעים את היקום – גרביטציה , כח חשמלי , כח מגנטי אנרגייה – הבנת מושג האנרגייה והכרת סוגי אנרגייה שונים, אופטיקה גיאומטרית , פיסיקה מודרנית, אסטרופיסיקה.
 
 פרוט קורסים כיתות ו'
 
 
במבט היסטורי
 
אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר אירועים היסטוריים ודמויות נבחרות שהשפיעו בדרכם על סביבתם ולעיתים על העולם. נעסוק הן בארץ ישראל והן בעולם הרחב ונבחון הזיקה והקשר בין מאורעות בעולם לבין ארץ ישראל והיהודים. במהלך הלימוד נבחן נושא ממיגוון זוויות– היסטורית, גיאוגרפית, ספרותית אדריכלית מוזיקלית ועוד. נלמד לחקור נושא מאוסף מקורות ולהעריך אמינותם, ונשתמש במספר דרכים להעמקה ומעורבות בשיעורים כגון כתבי חידה, משפט ציבורי, משחקי תפקידים, שיח מליאה, צפייה בסרטים ועוד.
 

מוסיקה בעידן ההיי טק
 
 ניר צפתי
 
מי שמע על הפסנתר האוטומטי? האם ניתן לכבות שריפה באמצעות הקול? באיזו שפת סתרים משתמשים בסאונד? , במהלך הקורס נחקור את הקשר שבין המוזיקה והמדע בעידן ההייטק. נכיר שימושים והקשרים שונים של הקול בחיינו בתחומי הרפואה, הבטחון, התקשורת וכמובן המוזיקה. נכיר את הסינטיסייזר וכלי נגינה מודרניים אחרים ונלמד על תהודה. נגלה כיצד הפכו חידושים טכנולוגיים שונים כמו המציאות המדומה ואפליקציות שונות לחלק בלתי נפרד מעולם המוסיקה ככלי עזר למוזיקאים וככלי המשרת את האומנות.
הקורס משלב ניסויים מרתקים ובניית דגמים, חידון שבועי ועבודה קבוצתית.
 

סטארט אפ במבט ציוני

רפאל ינובסקי

במהלך הקורס נשלב בין עולם הטכנולוגיה להיסטוריה של המדינה, נחקור ונבדוק את עברינו ומה שקרה במהלך 70 שנה. לאחר שנהפוך להיסטוריונים מקצועיים, נפתח ספרים וקירות "מדברים", שכשנסרוק אותם הם יתעוררו לחיים. הפרוייקט מזמן לתלמידים הכרות עם טכנולוגיה של מציאות רבודה, נווכח שמה שלא נראה, עשוי לצוץ לפתע.
 

סיפור חוזר - פלייבק

ד"ר רחלי הבדלה

בקורס זה נכיר ונטעם מיסודות תיאטרון הפלייבק. תיאטרון הפלייבק פותח בשנות ה-70 בארצות הברית ע"י ג'ונתן פוקס והיה חלק מהזרם של התיאטרון האקספרימנטלי. הפלייבק מבוסס על אומנות הסיפור והאימפרוביזציה ומביא עימו לבמה התיאטרלית מודעות חברתית ורגישות לחייהם של האחרים. בקורס זה נתרגל את יכולות ההקשבה שלנו לסיפורים של אחרים, נחדד את הרגישות להקשיב לניואנסים ולרבדים מעבר למילה המדוברת. נכיר טכניקות של אימפרוביזציה, נשכלל את היכולות הספונטניות שלנו, ונלמד טכניקות מגוונות לעבודת צוות במשחק. נעבוד עם הסיפורים של המשתתפים עצמם ונצלול איתם למקומות שמפרים, מרחיבים, ומצמיחים את האינדיבידואל ואת הקבוצה כולה. נלמד ונבין לעומק מהי הקשבה אמפטית תוך כדי פיתוח היכולות היצירתיות שלנו. נפתח את הלב, את הראש ואת הנפש לחוות חוויות חדשות ולהתבונן בעיניים חדשות על חוויות מוכרות.
 

בקצב הכימיה

ד"ר רחלי הבדלה

הכימיה עוסקת בהרכב החומר ובתגובות בין חומרים. בקורס זה נכיר את החלקיקים הקטנים המרכיבים את העולם סביבנו, ונחקור כיצד הם באים לידי ביטוי במצבי הצבירה השונים ואיך נראה החומר "מבפנים" בכל אחד מהמצבים הללו. נתבונן על תגובות כימיות דרך העיניים של הפיזיקה- נבחן את הקצב ואת האנרגיה של תגובות וכיצד הם משפיעים ומושפעים מסוג התגובה והתנאים בה היא מתרחשת. נתמקד בתנועה שבתוך החומר, ונבדוק כיצד היא משפיעה על הקצב של תגובות כימיות שונות. נכיר את מושג האנרגיה בהקשר הכימי שלו, וננסה להבין מדוע תגובות מסוימות מתרחשות באופן ספונטני, אחרות- עם חימום או "עזרה" אחרת, ואילו תגובות למעשה לא מתרחשות כלל. לסיום נכיר את היישומים המעשיים של הנושא וכיצד זה משמש אותנו באופן יומיומי.
 
 
 
 
סטארט אפ

רפאל ינובסקי

הפרויקט מזמן לתלמידים הכרות עם עולם ההמצאות, עולם שאצל רבים נשלט בעיקר על ידי הדמיון. במהלך הקורס נשתדל להפוך את הדמיון למציאות, נלמד על ממציאי העבר ונלך בעקבותם, נלמד את הדרך לפתח המצאה משלנו אם זה מוצר או משחק מחשב או  אפילו אפליקציה, נגלה שזה קל יותר משחשבנו. בקיצור, ננסה להפוך לממציאים שמשתמשים בדמיון  ומממשים את הרעיונות שלהם הלכה למעשה.
 
פיזיקה

דורון פישביין
 
"הצצה נבונה" אל "מאחורי הקלעים" של הטבע. עולמנו הפיסיקלי על רבדיו המסתוריים והמרתקים יתגלו לעינינו על מורכבותם ויופים. נעסוק בלימוד עקרונות פיסיקליים המצויים בליבו של היקום והיכרות מתמדת עם היישומים הטכנולוגיים המהווים תוצר ישיר של המחקר המדעי האחראי לחשיפתם. כל הפעילויות תכללנה לימוד חוויתי, ניסויים מרתקים ובניית דגמים ומוצרים הממחישים את הנלמד בשיעור.
התכנים בהם נעסוק: מצבי צבירה וכימיה פיסיקלית, יסודות במכניקה – מרכז מסה , שיווי משקל , צפיפות , תנועה מעגלית, תנע זוויתי, הכוחות המניעים את היקום – גרביטציה , כח חשמלי , כח מגנטי אנרגייה – הבנת מושג האנרגייה והכרת סוגי אנרגייה שונים, אופטיקה גיאומטרית , פיסיקה מודרנית, אסטרופיסיקה.
 
 
כימיה גרעינית

אושרת אדר
 
 
בקורס נכיר את  יסודות המרכיבים את כלל החומרים ביקום, נלמד את שפת הכימאים כמובן עם הכרת הטבלה המחזורית וכל ההבנות מהמערך הטבלתי. נלמד לנסח תגובות כימיות ותגובות גרעיניות כחלק מכתיבה מדעית. נבין את ההבדל בין תגובות כימיות לתגובות גרעיניות. מהם חומרים רדיואקטיביים,  שימושים ודרכים להתגוננות, נלמד קצת על סוגים של כורים גרעיניים והמבנה שלהם. וכל הדרך נתלבט בבעיות קיומיות ומוסריות, בין התפתחות מדע הגרעין יתרונותיו וחסרונותיו.
 
 
תנועות ותנו אות

נטע ליפשיץ

סדנה בתנועה, העוסקת בלימוד חקר בצורה יצירתית וייחודית דרך  תנועה וסימנים מוסכמים לקריאה, כתיבה וביצוע תנועות. בקורס ניחשף למושגים מתוך כתב-תנועה אשכול-וכמן, זו שפה תנועתית (כמו תווים למוסיקה) המאפשרת התבוננות (מהמילה בינה) אחרת על תנועה בכללותה. נאתגר את הגוף והמוח שלנו בקטעי תנועה שניצור ונשכלל  את  שליטנו  הגופנית.
שיטת אימון זו תפתח אצלנו  קואורדינציה וחלוקת קשב. תעודד יצירתיות, התבוננות באחר ועבודת-צוות. בחלקו השני של הקורס נעבור לחידות אלגוריתמיות  מקוריות, נלמד "איך חיד נולד?" ונלמד את תורת שאילת שאלות.
 
 
משחקי אסטרטגיה מתקדמים

אורי מלצר
 
בקורס זה נבחן את אמנות החשיבה האסטרטגית מנקודת מבט היסטורית ותרבותית בעזרת דוגמאות מתחומי הקולנוע, הספרות והספורט. כמו כן, נלמד להכיר ולפתח את כישורי החשיבה והניתוח שלנו באמצעות משחקי אסטרטגיה ברמת מתקדמים, משימות ואתגרים קבוצתיים.
 
 
 
פוטו שופ

עדו גולן
 
 
פוטושופ, אחת התוכנות המשמעותיות המשמשת לעיצוב, לאמנות, לציור, לעיבוד תמונות, ואפילו ליצירת הדמיות, לחלום ועוד'. בקורס עיצוב בפוטושופ, נלמד שימושים בתוכנה כדי לאתגר את עצמנו ולפתח פתרונות עיצוביים יצירתיים ומפתיעים, ניצור הדמיות, יצירות אמנות ועוד תוצרים רבים ומגוונים. נלמד כלים שיסייעו לנו בפיתוח החשיבה היצירתית, נחלום, נגשים מאווים ומשאלות, נופתע, נצחק, ניצור שיתופי פעולה ונתפתח.
 
 
 
 פרוט קורסים חט"ב - סמסטר א'
 
 
 
 לפניכם קורסי הלימוד שמוצאים לבחירה במרכז.


 
1. שם הקורס: הרעיונות הגדולים של הפיזיקה
שם המורה: נמרוד שגב
בקורס נלמד את השורשים של הפיסיקה הקלסית והמודרנית. החל מפילוסופיית המדע של אריסטו דרך גלילאו גליליי, אייזק ניוטון וענקי המכניקה. נמשיך בחשמל על ממציאיו השונים: אמפר, פאראדיי, קולון ואחרים ונראה כיצד טווה מקסוול את כל התיאוריות למערכת בסיסית של משוואות. ככל שיותיר לנו הזמן נמשיך לפיסיקה מודרנית, רעיונות של גלים, תנודות ואור.
הקורס הינו תיאורטי בעיקרו אולם אינו כולל משוואות או מתמטיקה מסובכת. העיקרון יהיה לנסות ולהסביר בשפה פשוטה רעיונות מורכבים ומופלאים שמניעים את עולמנו.
 
 
 
2. שם הקורס: קל וחומר
 
שם המורה: רותי מתתיהו
 
קורס בפיסול המנחיל את יסודות הפיסול בחומרים שונים תוך התנסות מעשית בעבודת סדנה. לימוד טכניקות וחומרים, הכרות עם יצירות של אמנים בארץ ובחו"ל תוך שימת דגש על תהליכי עבודה וחשיבה. בקורס מספר תרגילים מרכזיים, פיסול דיוקן בחומר, פיסול גוף אדם בחוטי ברזל, פיסול בעיסות נייר ופיסול בשעווה. בקורס נשלב את החוויה היצירתית לצד רכישת כלים טכניים.
 
 

3. שם הקורס: סדנת Alice  לימוד יסודות התכנות ע"י אנימציה תלת מימדית
 
שם המורה: יוסי ירון

במהלך הסדנא נלמד את יסודות התכנות, בשיטת לימוד חווייתית ומהנה ע"י שפת התכנות ALICE  - שפה המאפשרת תכנות של אנימציות תלת-מימדיות באיכות גבוהה, תוך שימוש בסביבת תכנות גרפית ואינטואיטיבית. תוך כדי בניית קליפים של אנימציה תלת-מימדית ומשחקי מחשב בסיסיים, נלמד עקרונות ויסודות בתכנות והנדסת תוכנה (תנאים, לולאות, פרוצדורות, תכנות מונחה עצמים, תכנות אינטראקטיבי ו-events) וכן עקרונות של גרפיקה תלת-מימדית (תנועה, תאורה, מצלמות וכו'). הקליפים הסופיים ישולבו, לפי בחירת התלמידים, באתר אינטרנט. סביבת התכנות של ALICE היא חינמית, וניתנת להורדה והתקנה באופן חוקי גם בבתי התלמידים, מה שיאפשר למעוניינים בכך להמשיך ולעבוד על הקליפים והמשחקים גם בבית. שפת ALICE פותחה באוניברסיטת קרנגי-מלון בארה"ב, מתוך מטרה מוצהרת להפוך את לימודי מדעי המחשב לחווייתיים ואטרקטיביים לתלמידים, על מנת לעודד תלמידים לבחור בלימודי מדעי המחשב ולהתמיד בהם.
 
 
  
 
4. שם הקורס: במה מחוננת לתאטרון
 
שם המורה: תומר הלדשטיין
 
אתם מכירים את הרצון הזה להציג, שמדגדג בקצות האצבעות, אבל איכשהו לא תמיד מצליח או יודע איך לצאת החוצה? הצטרפו אליי לסדנה יצירתית שבה באמצעות משחק,  נגלה עולמות חדשים, נעמיק בהבנת המציאות שסביבנו ונפתח את מרחבי הדמיון והרגש. נקבל כלים ונשפר את יכולת העמידה בפני קהל, ונלמד איך להשתחרר מחסמי ההצגה. ניעזר בכוחה של הקבוצה לשיתופי פעולה ולמשוב הדדי מעצים ומפרגן. נעמיק את ההיכרות עם עצמנו, עם כוחות היצירה שלנו ועם הסגנון הפרטי והקול האישי שבתוכנו.
כל אלה יתנו לנו השראה להופעה על הבמה שאורכה לא עולה על 15 דק, בבימת "הבימה".
הקורס כולל עבודה משולבת עם הפרויקט הארצי "במה מחוננת לתאטרון" ויכלול שני מפגשים בתאטרון "הבימה", בתאריכים הבאים: יום ה'  9.11.17  בשעות: 13:00-17:00 יום ג' – 24.4.18 בשעות:13:00-17:00 (הצגת תוצרים ).
 
 
  
  
5. שם הקורס: "האחר בקולנוע"
 
שם המורה: אופיר פלדמן
 
מי נחשב "אחר/ת" וכיצד מתמודד הקולנוע עם ייצוגי האחרויות השונות? בקורס זה נבחן סרטי קולנוע העוסקים בנושא ונגלה מהר מאד שהקולנוע מגדיר כאחר כמעט כל מי שאינו גבר מערבי לבן ורזה: נשים, שחורים, להט"בים, יהודים, ערבים ועוד. חוץ מהאופן בו מיוצג האחר על המסך ננסה להבין בנוסף אילו סרטים לוקחים בחשבון את האחר כצופה ובמיוחד את הצופה הנשית; מהן התמורות שחלו בייצוגי האחר; וכיצד נוצרות הבניות ומונצחים סטריאוטיפים בקולנוע ביחס לאחר.

 
 
6. שם הקורס: גוף ונפש
 
שם המורה: יוסי מנקוביצקי
 
האדם הינו "אזרח בשני עולמות": העולם החיצוני לו, העולם הפיזי, שמרכיביו הם עצמים, ועולמו הפנימי, עולם האירועים הנפשיים, רצונותי, שאיפותי, זכרונותי, כאבי, מצב רוחי וכד'.
האם באמת קיימים שני עולמות נפרדים והפוכים זה לזה? אם כן, כיצד זה מן האפשר? אם לא, כיצד ניתן להסביר תופעה זו? האם יש השפעה של העולם הנפשי על העולם הגופני? כיצד זה אפשרי? היכן מתקיים העולם הנפשי?
אלה רק חלק מן השאלות שננסה לברר בקורס. בעייה זו עומדת בבסיס מחקר המוח התופס תאוצה וחשיבות בשנים האחרונות. מחקר זה השיב את הבעייה הפסיכו-פיזית  לראש סדר היום המדעי והפילוסופי.
 
 
 
7. שם הקורס: לצעוד קדימה - אחריות ממשלתית 2048
 
שם המורה: רפאל ינובסקי
 
ברוכים הבאים לתוכנית "לצעוד קדימה" בחסות האגף למחוננים ועמותת "אחריות לישראל 2048". מטרת התוכנית: להכשיר אתכם להיות מקבלי החלטות ברמה הארצית ולצעוד קדימה על מנת להשפיע על החברה במדינה בה אנו חיים. במהלך התוכנית נפגש עם אישיים שונים ברמה עירונית, אזורית וארצית, יחד איתם ננסה לשנות ולהוביל קדימה מיזם משלנו. התוכנית מתאימה ליזמים צעירים שרוצים לשנות, שחושב להם למצוא דרכים לבעיות שמטרידות את החברה הישראלית. בנוסף, נמשיך לפעול ברמה העירונית ולהוביל את מרכז למ"ה- לימודים משחק והרצאות שיכלול עזרה והעשרה לתלמידים בעיר. 
 
 
  
8. שם הקורס: דיבייט (שנתי)
 
שם המורה: נטלי ברנז  פדון
 
דיבייט (או מעמת) הוא דיון מובנה, המתנהל על פי כללים ברורים, המאפשרים למתנסים בו להתווכח באופן לוגי ותוך בחינה ביקורתית של טיעונים ורעיונות. בקורס נלמד את חוקי הדיבייט, ננתח נאומים מפורסמים של פוליטיקאים ואישים ונלמד למצוא את הטיעון המרכזי וכיצד להפריכו. נתאמן בדיבור בפני קהל ונשפר את המיומנויות הרטוריות ויכולות השכנוע. הקורס הוא קורס שנתי.

 
 
9. שם הקורס: חובבי רדיו – התנסות  מעשית

שם המורה: שרוליק הרמתי

הקורס מיועד לתלמידים שכבר סיימו את הקורס הבסיסי לקבלת תעודת חובב רדיו. בקורס יתרגלו התלמידים באופן מעשי ועצמאי (בליווי של שרוליק) יצירת קשרים עם חובבי רדיו בעולם. הקורס יעמיק את היכולת המעשית של בוגרי השלב הראשון ויהווה שלב ראשון בהכנה לקראת התקדמות בדרגה של חובבים (הקורס אינו מכשיר לדרגה חדשה בשלב זה).
הקורס בנוי משני חלקים:
א.לימוד נוהלי קשר בינלאומיים בביטויי שפת -קשר באנגלית, המשותפת ומובנת לכל חובב בעולם. 
ב.לימוד אלקטרוניקה בסיסית להבנת המשדר והמקלט והפעלה נכונה ובטוחה.
אין שני קורסים נפרדים, הקורס הוא אחד. האלקטרוניקה והנהלים הם חלקים בסיסיים של הקורס על פי ההנחיות של משרד התקשורת.
 
 
 

סמסטר א'
קורסים משעה   11:30- 10:00
 
 
 
 

1. שם הקורס: סדנת מייקרים
שם המורים: נמרוד שגב, שרוליק הרמתי  ואלי בן גד

המייקרים- באנגלית  Makers הם תנועה של יצרנים פרטיים חובבי טכנולוגיה שבאמצעות כלים טכנולוגיים זמינים מעצבים ויוצרים מבנים טכנולוגיים שונים, חלקם שימושיים וחלקם למטרות אמנותיות. ניתן לייצר הכול, מרובוטים דרך אבזרי תאורה, משחקים וכלה במחשוב לביש. בקורס נלמד שיטות לבניה של חפצים משולבי מחשב, החל מדברים פשוטים וכלה ביצירות מורכבות, ככל שיאפשר לנו הזמן. הבניה תשלב שני אלמנטים מרכזיים, החלק המכאני הנדסי וחלק משולב מחשב שמבוססת על פלטפורמת ארדואינו. בסוף הקורס תבצע כל קבוצת תלמידים פרויקט גמר.
 
 
 
2. שם הקורס: צעצועי עץ מכניים

שם המורה: רותי מתתיהו

עוד משחר ההיסטוריה יצר האדם הקדמון כלי עץ קטנים כדי שילדיו ילמדו לעשות בהם שימוש כשיגדלו - יצר חניתות, קשתות. ביוון העתיקה נראה עגלות קטנות, משרוקיות ועוד.
בקורס נערוך סקירה היסטורית על צעצועי עץ בתקופות שונות במקביל נעצב ונבנה צעצועי עץ מכניים שאותם נוכל להניע ולהפעיל, יושם דגש על תהליך פיתוח משלב הרעיון ועד לשלב הביצוע.
 
 
 
3. שם הקורס: סדנת פיתוח יישומי Windows גרפיים ב-C# (שנתי)
 
שם המורה: יוסי ירון

C# היא שפת תכנות שפותחה ע"י מיקרוסופט, ומיועדת לפיתוח יישומים בסביבת Windows. במהלך הסדנא נלמד כיצד להעביר את עקרונות התכנות אותם למדנו בסדנאות הקודמות (Alice / פיתוח אפליקציות ל-Android) לשפת תכנות מלאה: אובייקטים, סוגי נתונים ומשתנים, משפטי תנאי, לולאות, מערכים, בניית ממשק משתמש, גרפיקה ועוד. בסוף הסדנא נפתח משחק גרפי. הלימוד יתבצע בסביבת Windows Forms מעל  Visual Studio Community 2015 של מיקרוסופט.
הסדנא מיועדת לבעלי רקע קודם בתכנות– בוגרי סדנת Alice ו/או סדנת פיתוח אפליקציות בסביבת Android.

 
4. שם הקורס: מסכות או לא להיות
שם המורה: תומר הלדשטיין
 
 הסדנה תהיה בדגש על עבודת גוף, עבודה עם מסיכה לבנה ומסיכות בסגנון קומדיה דל ארטה. בסדנה נבדוק האם אפשר לתקשר ללא מילים? האם הגוף יכול לדבר? האם ניתן לספר סיפור ללא מילים?, אני מזמין אתכם להכנס יחד איתי לעולם מופלא שמשוחרר ממילים ועכבות. עולם של צלילים ותנועה. נווכח שכשלא מדברים, מגיעים למקומות נפלאים. בשיעור נעסוק בנושאים כמו: ליצנות, פנטומימה, אימפרוביזציה בתנועה ודמיון מודרך.
מה זה דל ארטה? איך זה קשור לחיינו וליימינו אנו? מתי זה התחיל?. נכיר את אבות הטיפוס שעליהם התבססו מחזות וסיפורים רבים. כגון "הקמצן", "משרתם של שני אדונים" ועוד. הסדנה, בדגש מסיכות בסגנון "קומדיה דל ארטה", תהיה רבת מעוף, מהנה ומשחררת. בסדנא, שתועבר בלווי מוזקלי, נתוודע לעצמנו ולעוצמות הטמונות  בנו, ונגלה שיש בכל אחד מאיתנו הרבה יותר ממה שהוא יכול לדמיין לעצמו
ניצור תאטרון פיזי, ונפתח מיומניות ויכולות של אילתור, פיתוח מצבים קומיים, והעמקת היחסים בין משתתפי הסדנה.
 
 

5. שם הקורס: "במה ליצירת קולנוע" (שנתי)
 
שם המורה: אופיר פלדמן
 
 מרכז "מעלות" מזמין את תלמידיו להשתתף בקורס הכולל עבודה אומנותית מעמיקה בתחום הקולנוע. את הקורס ילווה אופיר פלדמן – במאי ואומן רב תחומי – שיחשוף את התלמידים לבמה קולנועית רחבה, תוך כדי התמקדות במרכיבי שפת המדיה הקולנועית – הפריים, המיזנסצנה, הקול והקצב. בקורס זה נלמד את יסודות העשייה הקולנועית הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית. התלמידים יכתבו תסריט לסרט קצר, ילהקו, יביימו, ישחקו, יצלמו, יערכו ויפיקו סרט שיוקרן במסגרת פרויקט ה"במה ליצירת קולנוע" בסינמטק, ת"א. משתתפי הקורס יצאו לשני ימי עיון שיתקיימו בסינמטק תל אביב בתאריכים הבאים:  יום ג' 28.11.17 13:00-17:00,  וב- יום ג' 8.5.18–  13:00-17:00 (הקרנת הסרטים).
 
 
 
6. שם הקורס: יסודות הכימיה
 
שם המורה: אורן להב
 
בקורס מבוא ליסודות הכימיה נלמד את המושגים הבסיסיים ביותר במדע הכימיה, כך שנקבל מבט ראשוני על תחום זה. נלמד מהי תרכובת ומהי תערובת, מאפיינן וההבדל ביניהן. נלמד על תגובות כימיות וסוגי תגובות שונות. נלמד על מבנה אטום ,מהי מולקולה ומהם פולימרים.
נלמד על הטבלה המחזורית על הקבוצות והמשפחות השונות שמופיעות בטבלה, על מתכות ואל מתכות והייחודיות בכל קבוצה.

7. שם הקורס: מדע ואומנות
 
שם המורה: דורון פישביין
 
הקורס מהלך על קו המגע בין המדע והאמנות , המדע  "בשירות " האמנות והאמנות המגולמת בהמצאתיות המדעית . הקורס כמשתמע הינו קורס בין תחומי המשלב המצאתיות, יצירתיות וביטוי אישי מגוון ויחודי.
הקורס מספק יעדים אינטלקטואלים בתחומי המדע והבנת האמנות, הוא בנוי על יצירתיות, סקרנות ויכולות לימודיות רבות, משולבים בו יעדים חברתיים התואמים את הדינאמיקות החברתיות של תלמידים מחוננים. במרבית המפגשים תעשה פעילות ניסויית ויצירתית ויהיה תוצר אותו יצרו התלמידים.
 
 
 
8. שם הקורס: פילוסופיה וקולנוע
 
שם המורה: נטלי פדון – ברנז
 
בקורס זה נעסוק בסוגיות פילוספיות העולות מתך סרטים שונים, ונשווה בין דרך ההתמודדות הקולנועית עם בעיות שונות לביו דרך ההתמודדות הפילוסופית עם בעיות אלו. נצפה בסרט נפלאות התבונה ונדבר על גבולות השפיות, נחקור סוגיות חברתיות, מגדריות ומוסריות העולות מהסרטים "משחקי הרעב", "פלונטר", "המופע של טרומן" ואחרים. הסרט "מטריקס" יסייע לנו להתעמק באיזורים האפורים שבין מציאות, מציאות וירטואלית, חלום ודימיון. לקורס יכולים להרשם גם תלמידים שהשתתפו בו בעבר.

 
 
סמסטר א'
קורסים משעה  13:15- 11:45
 
 
 
 
 
 
 
 

1.שם הקורס: חובבי רדיו - שנתי
שם המורים: נמרוד שגב ושרוליק הרמתי

חובבי רדיו הם קבוצה של אנשים ברחבי העולם שמתקשרים אחד עם השני באמצעות קשר רדיו. ההרפתקה מתחילה בכיוון מכשיר הרדיו לתדר המתאים וקריאה לחלל האוויר דרך אנטנה על הגג, שיכולה בתנאים מסוימים להגיע לכל מקום בעולם. לקריאה נענה חובב אחר שיכול להיות באירופה, בארה"ב, באי באוקיאנוס האטלנטי, באוסטרליה או בכל מקום על פני כדור הארץ. אנחנו משוחחים איתו בשפה האנגלית דרך הרדיו, לומדים קצת על עולמו ומחליפים איתו כרטיס הכרות. מיליוני אנשים ברחבי העולם ממשיכים לתקשר בדרך מסורתית זו וליצור קשרים ברמה יומית ומטרתנו להצטרף לקהילה ייחודית זו.. בסוף מסענו המשותף יקבלו משתתפי הקורס רישיון להיות חובב רדיו מטעם משרד התקשורת, יקבלו אות קריאה פרטי שלהם ויוכלו להמשיך וליצור קשרים עם העולם באופן עצמאי.


2.שם הקורס: ניהול פרוייקטים "הלכה למעשה"
 
שם המורה: רן מאיר

הקורס עוסק ביזמות וניהול פרויקטים. אך בניגוד לקורסים דומים, קורס זה אינו עוסק בהמצאת רעיון אלא בהובלת רעיון קיים עד הצגה למשקיע (מבוסס נתוני ואתגרי אמת אך ללא הוצאת המיזם לפועל), תוך ניתוח שוק ופוטנציאל, כתיבת תכנית עסקית, פיתוח מודל כלכלי, מושגים בייבוא, הכרת מושגים כגון מימון, ריביות, פחת ותשואה והטמעתם בתכנית, הסתכלות כלכלית גלובלית רחבה ופיתוח יכולות הצגה ממוקדת מסרים למשקיע. בחלקו השני של הקורס ניתנת משימה לצוות התלמידים לתכנן ולנהל פרויקט באופן עצמאי, כגון: טיול שנתי למרכז/בית הספר או אירוע סיום שנה וכדומה. פרויקט זה יוצא לפועל בניהולם של התלמידים. הקורס חושף את התלמידים לעולם שלם של תכנון וניהול בצד מושגים מעולם השיווק, הכספים, ניהול סיכונים ועוד. הישגים נדרשים: הבנה תרבותית, תכנון רב שכבתי, עקרונות בשיווק, עקרונות בייבוא, כתיבת תכנית עסקית ומודל כלכלי, לימוד מושגים פיננסיים בסיסיים, קריאת עיתונות כלכלית וניתוחה, מיקוד מסרים ופרזנטציה, ניהול סיכונים, סקרים וכדומה.
 
 
 
  
3. שם הקורס: סדנת יסודות הרובוטיקה (מתחילים)
 
שם המורה: יוסי ירון
 
במסגרת הסדנא נלמד את יסודות הרובוטיקה, ונתנסה בבנייה ובתכנות של רובוטים המבצעים פעולות שונות, תוך שימוש בערכות רובוטיקה מודולריות של Lego Mindstorms המשלבות בקר ממוחשב, תוכנת בקרה גרפית, חיישנים שונים ומנועים. בסוף הסמסטר נקיים תחרות "סומו רובוטים" בין תלמידי הקורס (לפי בחירתם). לימודי הרובוטיקה דורשים ומפתחים מיומנויות רבות הנדרשות ורלוונטיות לשוק העבודה בעידן הידע - התמודדות עם פתרון בעיות מורכבות, יצירתיות, עבודה בצוות, תכנון, לימוד עצמאי ועוד. 
 
 
4.סדנת הממציאים
 
שם המורה: אלי בן גד
 
לימוד עושים על משהו קיים, אך המצאה היא רעיון חדשני - אז איך אפשר ללמוד להיות ממציא ?, בסדנה נעבור יחד כצוות, תלמידים עם איש פיתוח וממציא, את נתיב ההמצאה דרך התחום הרחב והחביב של משחקים ומשחקי לוח בעיקר . נתחיל בפיתוח חידושים שנציע במשחק קיים- נעלה רעיונות בסיעור מוחות, נערוך, נמיין, נתמקד ונבנה דגמים. נמשיך בפיתוח רעיונות למשחקים מקוריים משלב החשיבה ועד לבניית התוצרים ונלמד על שלבי היזמות שעובר הממציא עם המצאתו.
 
 
5. שם הקורס: מכימיה אורגנית לביוכימיה
 
שם המורה: אורן להב
 
בקורס נלמד על יסוד, יוצא דופן, בטבלה המחזורית אשר סביבו נבנה ענף כימיה חדש, זהו הפחמן. נלמד על מולקולות וחומרי טבע אשר הפחמן נמצא במרכזן ומקנה להן את עיקר תכונותיהן . נלמד על סוכרים סוגיהם ותפקידם בטבע ובגוף האדם. נלמד על שמנים ושומנים על חומצות אמיניות וחלבונים, על חשיבותם לייצור חיי וכיצד המצאותן במזון משפיעות על ייצובו וטקסטורה. נלמד על תגובות כימיות המתרחשות בשינויי טמפר' והשפעתם על המבנה הכימי של המזון ועל טעמו. נבצע ניסויים שונים בהם נבחן מולקולות ייחודיות בשם אנזימים אותן נפיק משמרים ואצות, ונעקוב אחר פעילותם במעבדה.
נצפה בייצור חמצן על ידי אצות כתלות בסביבה הכימית. נייצר סבונים מוצרי קוסמטיקה וג'ל לשיער מחומר אלה. ניגע בתחום הבישול המולקולרי תוך כדי שנרקח סוכריות ג'ל וקרמל, קאוויאר צמחי וחלבה ואפילו מרשמלו וקרמבו מולקולרי.

 
  
6. שם הקורס: פיזיקה
 
שם המורה: דורון פישביין
 
בקורס נבחן בהסתכלות חוקרת את הפיסיקה המגולמת בכל אלמנט ביקום. נעמיק בהבנת עקרונות ויסודות פיסיקליים העומדים מאחורי רוב פעילויות היומיום, נגלה את הסודות הכמוסים של היקום שהעסיקו את גדולי המדענים, אורך ההיסטוריה. לאורך כל הפעילות יושם דגש על הפיסיקה "בשירות" הכימיה, הביולוגיה, הרפואה וההנדסה תוך למידה, צפייה, התנסות ויצירה עצמית.
במרבית המפגשים תיעשה פעילות ניסויית ע"י התלמידים ויבנה תוצר המדגים את עקרי השיעור.
 
 
 
7. שם הקורס: עולמות אחרים
 
שם המורה: נטלי פדון - ברנז
 
 
איך קומיקס בורא עולם אחר? מה למסע בין כוכבים ולתנועה לזכויות האזרח? למה סופרמן תמיד פועל למען הטוב? מה אפשר ללמוד מאקסמן על הפוליטיקה של ימינו? מהם העקרונות הפילוסופיים שמאחורי המטריקס? מה בין בלשנות ושר הטבעות?
בקורס נדון בשאלות אלו ועוד רבות אחרות, תוך הכרת עולמות המד"ב והפנטזיה כפי שהם מתבטאים בקומיקס, סרטים וספרים. התלמידים יתנסו במשחקי תפקידים, יכירו גיבורים ואנטי-גיבורים, ויקנחו בהפקת קומיקס, סיפור או איור משלהם. 
 
 
בית ספר מעלות - מרכז למחוננים  * ת.ד. 1028  רעות  * טלפון: 08-9262998  * פקס: 08-9262997  * E.mail:Mechunanim@gmail.com

webuiildit

צשןך  זשפ  קנשט  צדמ

 
לייבסיטי - בניית אתרים